ESMUC
> L'Escola
> Departaments
> Teoria, Composició i Direcció
> Assignatures
> Direcció d'orquestra principal i pràctiques (1-8) (promocions 2010-13)
Direcció d'orquestra principal i pràctiques (1-8) (promocions 2010-13)
Dades generals
Nom de l'assignatura | Direcció d'orquestra principal i pràctiques (1-8) | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Obligatòria | ||
Impartició | 1r i 2n quadrimestre | ||
crèdits ECTS | 80 | ||
Valor total en hores | 2400 |
Hores presencials lectives: 180 Altres hores presencials: 120 Hores per treballs dirigits (no presencials): 100 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 2000 |
|
Professor/a | Salvador Brotons i Jordi Mora | ||
Departament | Teoria, Composició i Direcció |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
No hi ha prerequisits per cursar aquests assignatura.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Consultar document general de Competències-Matèries.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
Consultar document general de Resultats-Matèries.
Objectius concrets de l’assignatura
- Relacionar directament el gest amb l’evolució musical de l´obra.
- Vivenciar i aplicar la relació tensió-distensió en el moviment del cos.
- Disposar de recursos comunicatius, partint del gest, que permetin al futur director fer arribar les seves iniciatives de forma clara i adequada.
- Aprendre el gest a partir de la posició inicial idònia de cada estudiant.
- Familiaritzar-se amb el llenguatge i els recursos técnics de la veu cantada i de cada família instrumental, per poder-s´hi adreçar de manera adequada.
- Aproximar-se amb profunditat i amplitud de perspectives al repertori musical estàndard, per aplicar-hi i relacionar-hi tot allò après en altres àmbits.
- Trobar tant com es pugui la relació entre el que ès essencial en la música i en la direcció.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
- Estils musicals diversos. Heterogeneïtat i riquesa del repertori. Repertori instrumental i vocal.
- Necessitat del director com a centralitzador i unificador.
- Diferenciació del coneixement pràctic i el purament teòric. L’orquestra i el cor com a realitat viva que cal treballar en el moment present i en circumstàncies constantment canviants.
- Tècniques d’estudi i d’assaig.
- Perfeccionament de les habilitats comunicatives, expressives i tècniques que configuren la interpretació des del punt de vista de la direcció d’orquestra i de cor.
- Anàlisi i interpretació dels diferents estils musicals.
- Interpretació pública en contextos i situacions diversos.
- Incorporació d’un repertori heterogeni i ric, i de les tècniques especifiques que comporti.
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
- Classes individuals per a treballar tant aspectes bàsics aplicats a la personalitat concreta de cada estudiant com per a treballar-ne els aspectes específics i singulars.
- Classes col·lectives per a treballar aspectes comuns tant d’anàlisi com de tècnica de gest.
- Participació d’explicacions sobre el tema per part directa dels propis estudiants.
- Pràctica de la capacitat de crítica constructiva.
- Sessions regulars amb orquestra a cor per a trobar el lligam directe entre el coneixement après i la seva corresponent pràctica.
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
- L’avaluació general serà continuada durant tot el curs.
- Concretament es farà una avaluació inicial d’orientació i una avaluació de cada terç de quadrimestre (aproximadament cada 10 sessions).
- A l’hora de avaluar i qualificar es tindran en compte els següents punts:
- Capacitat de fer la síntesi entre el coneixement conceptual i la pràctica de la direcció d´orquestra o de cor.
- Capacitat de crear apunts coherents i pràctics a partir de les explicacions fetes a classe.
- Avaluació del grau de desenvolupament de la comprensió vivencial de l’obra i la seva respectiva capacitat expositiva vers els altres, i molt especialment vers els músics de l’orquestra o els cantants del cor.
- Estudi profund i exhaustiu de les obres indicades. Realització regular de treballs sobre les obres i autors escollits. Actitud en el grau de voler aprofundir en els coneixement essencials.
- Progrés en la relació gest – música , especialment en les sessions regulars amb l´orquestra o el cor, i el concert final.
- L’avaluació i la qualificació tindran en compte principalment, però no exclusivament, el criteri del professor.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Participació i aportacions a classe | Avaluació continuada | 5% |
Primera avaluació | Primer terç del quadrimestre | 25% |
Segona avaluació | Segon terça del quadrimestre | 30% |
Avaluació final | Final de curs | 40% |
Fonts d'informació bàsica
Partitures i enregistraments en funció del repertori a treballar cada quadrimestre.