Composició assistida per ordinador I
Dades generals
Nom de l'assignatura | Composició assistida per ordinador I | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Obligatòria | ||
Impartició | 2n quadrimestre | ||
crèdits ECTS | 3 | ||
Valor total en hores | 90 |
Hores presencials lectives: 45 Altres hores presencials: 5 Hores per treballs dirigits (no presencials): 5 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 35 |
|
Professor/a | Eduard Resina | ||
Departament | Teoria, Composició i Direcció |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
Introducció a la tecnología musical. Composició electroacústica I
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Consultar document general de Competències-Matèries.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
Consultar document general de Resultats-Matèries.
Objectius concrets de l’assignatura
1. Desenvolupar els conceptes de tasques, estructures lògiques i processos compositius desenvolupables mitjançant l’ordinador
2. Entendre, definir i organitzar programàticament la parametrització i interrelació dels diferents elements compositius al llarg d’una obra o fragment musical.
3. Desenvolupar criteris i estratègies particulars de la composició amb l’ajut de llenguatges i entorns programàtics.
4. Relacionar la composició instrumental amb el treball amb mitjans informàtics.
5. Conèixer i assolir capacitat analítica d’obres o respostes musicals generades a través de l’ordinador en diferents contextos.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
Conceptuals:
Paràmetres, elements compositius i la seva interrelació. Lògica generativa, causalitat i nivells d’aleatorietat. Condicionalitat, iteració, cadenes relacionals, probabilitat.
Estructures, patrons, processos transformacionals, permutació i combinatorietat.
L’estructura musical com a llistes niuades de diversos nivells. Generació i manipulació de llistes niuades.
Procedimentals:
Aprendre i practicar la sintaxi i mètodes dels principals objectes en l’entorn programàtic de composició assistida emprat, a partir d’exemples i exercicis pensats per resoldre situacions o problemes específics.
Pensar i treballar processos i estructures musicals especialment adequades a les possibilitats generatives o transformacionals amb l’ordinador com a eina.
Audició d’obres generades per ordinador. Composició de fragments musicals a partir de diferents sintaxis i procediments implementats programàticament.
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
- Classes setmanals col·lectives.
- Sessions teòrico-pràctiques amb ordinador.
- Plantejament i solució d’exercicis de generació o transformació d’estructures i fragments musicals específics.
- Audició i anàlisi d’exercicis i obres generades amb l’ajut de l’ordinador.
Planificació de les activitats (descripció i temporalització)
- Sessions teórico-pràctiques acompanyades de la realització d’exercicis setmanals.
- Dos test programats per a la de cinquena i la desena setmanes de curs.
- Les darreres tres setmanes les sessions estan especialment vinculades als projectes finals dels estudiants.
- La darrera semana hi ha l’exposició de projectes finals acompanyada d’una memoria.
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
S’avalua l’evolució feta sessió a sessió, els treballs o pràctiques presentades i el projecte final.
Les pràctiques i treballs consisteixen en definir, generar, avaluar i corregir estructures musicals generades amb les eines i els coneixements que es vagin adquirint.
El projecte final consisteix en la creació i audició comentada d’una petita obra musical generada per ordinador, o bé la presentació d’una eina específica implementada per resoldre o generar aspectes compositius específics programàticament. Finalment s’avalua l’exposició i la memòria sobre el projecte final.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Pràctiques i exercicis | Al llarg del curs | 30% |
Tests | Dos durant el curs | 20% |
Projecte final | Darreres setmanes del curs | 40% |
Exposició del projecte i memòria | Darrera setmana del curs | 10% |
Fonts d'informació bàsica
Software: Max/MSP amb llibreries BACH, Ableton Live.
Bibliografia:
• Composing Music with Computers. Eduardo Reck Miranda. Focal Press, 2001.
• Composing Interactive Music. Todd Winkler. MIT Press, Cambridge, Mass., 1998.
• Computer Music Tutorial Curtis Roads. MIT Press. Cambridge, Mass., 1996.
• The Musical Fundamentals of Computer Assisted Composition. Orjan Sandred, Audiospective Media. Winnipeg, Ca., 2017.
• Manual de Max/MSP.
Discografia diversa.