Anàlisi musical I
Dades generals
Nom de l'assignatura | Anàlisi I | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Obligatòria per CiC, Musicologia i TiCiD | ||
Impartició | 1r i 2n semestre | ||
crèdits ECTS | 3 | ||
Valor total en hores | 90 |
Hores presencials lectives: 45 Altres hores presencials: 5 Hores per treballs dirigits (no presencials): 30 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 10 |
|
Professor/a | Josep Margarit, Fèlix Pastor, Manel Rodeiro | ||
Departament | Teoria, Composició i Direcció |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
Metodologies d'Anàlisi Musical i Fonaments de Composició.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Consultar document general de Competències-Matèries.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
Consultar document general de Resultats-Matèries.
Objectius concrets de l’assignatura
- Formular la unitat indissociable que constitueixen la forma i la idea en l’obra de construcció orgànica.
- Reconèixer i diferenciar els diversos elements estructurals i la seva interdependència a nivell formal i de llenguatge musical.
- Desenvolupar una actitud i metodologia d’estudi i aproximació a l’obra musical des d’una perspectiva analítica i musical.
- Valorar críticament les principals metodologies d’anàlisi i les seves aptituds i limitacions respecte a les característiques de l’obra objecte d’estudi.
- Contextualitzar els elements constructius de l’obra en relació al pensament de l’època. Entendre l’anàlisi musical com a interpretació, sondeig de texts pautats que permeti descobrir la pulsió interna de la música des de diferents angles. Arribar així, aconseguint un màxim d’informació, a un coneixement sintetitzat, a una concepció global de la partitura.
- Possibilitar la comprensió de conceptes analítics derivats de les teories de H. Schenker, com projecció lineal de la música, tipus de moviment espaial i la seva repercussió estètica, multilinealitat en la melodia que amaga un sentit polifònic, recursos expressius dels diferents registres, etc.
- Posar en evidència els factors musicals que contribueixen en la configuració de la corba de tensions que donen interès i seguiment a la música, des dels conceptes més primaris de la noció d’interval, o la regularitat del ritme, fins a les grans densitats harmòniques o flexibilització temporal de les músiques aleatòries, sense perjudici de l’enriquiment tímbric dintre del progressiu imaginari espectral.
- Valorar el sentit de les proporcions temporals en una composició musical d’acord amb els seus nuclis sobresortints i punts d’articulació del discurs, rítmics i fraseològics. Constatar conceptes arquitecturals com els de l’equilibri i la simetria o, per contrapartida, la descompensació i tensió, així com possibles aplicacions de la “secció àuria”.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
- Estudi i aplicació de diversitat de mètodes i eines analítiques amb especial èmfasi en l’anàlisi Schenkerià.
- Tècniques de reducció estructural: l’esquelet harmònic.
- Procediments d’expansió i derivació harmònica.
- La forma com a expansió i prolongació estructural.
- Estudi de l’espai sonor i la seva progressiva evolució a través la Historia.
- Elaboració lineal, estratificació de registres, densitat, equivalència d’octava, i gran paleta registracional que connecta amb el concepte orquestral.
- Comprensió de l’evolució del llenguatge i la motivació dels grans “ismes” particularment a través de l’anàlisi post-schenkerià.
- El sistema modal, el sistema tonal, atonalitat i introducció a tècniques analítiques de la música del segle XX.
- Importància del paràmetre rítmic en el sentit estructural. Dimensions temporals, sentit de les proporcions, geometria i configuracions, increment de l’activitat rítmica, mòduls rítmics, etc.
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
- Classes setmanals col·lectives.
- Aprofundiment progressiu en les principals eines i metodologies analítiques.
- Estructuració en base a dimensions i nivells de l’anàlisi, i aproximacions analítiques a l’objecte musical.
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
El professor avalua l'evolució que l'estudiant mostra sessió a sessió, els treballs presentats i el projecte final.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Participació i aportacions a classe | Avaluació continuada | 10% |
Resolució d'exercicis plantejats a classe | Avaluació continuada | 10% |
Resolució de treball i lectures per fer a casa | Avaluació continuada | 10% |
Treball o Examen de mig curs | Aprox. sessió 15 | 30% |
Preparació i Presentació projecte final | A partir de la sessió 15 | 10% |
Entrega del projecte final | Final de curs | 30% |
Fonts d'informació bàsica
- COOK, Nicholas: A Guide to Musical Analysis. Ed. Oxford University Press, Oxford, 1994.
- FORTE, Alan y GILBERT, Steven E.: Introdución al Análisis Schenkeriano. Ed. Labor, Barcelona, 1992.
- SCHENKER, Heinrich: Free Composition. Ed. Longman, 1979.
- SCHENKER, Heinrich: Five Graphic Music Analyses. Ed. Dover Publications, New York, 1969.
- NEUMEYER, David and TEPPING, Susan: Analysis of tonal music: a Schenkerian approach. Ed. Prentice Hall, Englewood Cliffs, N.J., 1992.
- NARMOUR, Eugene: Beyond Schenkerism. Ed. Univerity of Chicago Press, Chicago, 1977.
- SALZER, FELIX: Structural Hearing. Ed. Dover Publications Inc., New York,1982.
- BERRY, Wallace: Structural Functions in Music. Ed. Dover Publications Inc., New York,1987.
- Revista “Quodlibet”.
- “Música d’Ara” A.C.C.
- “Music Theory Spectrum” Ed John Clough
- “Sonus” A Journal of Investigations Into Global Musical Possibilities. Pozzi Escot, Editor.
- Aspects of Schenkerian Theory. Ed. David Beach YALE Y-449
- MENÚS, Nicolas:Heinrich Schenker, une introduccion. Mardaga ed.
- TOCH, Ernst: Elementos constitutivos de la música (Armonía, melodía, contrapunto y forma). Idea Books.
- PERLE, George: Composición serial y atonalidad. (Idea Books)
- ANSERMET, Ernest:Escritos sobre música. (Idea Books)
- ROSEN, Charles: “The Romantic Generation. Harper Collins ed.
- MORGAN, Robert: Antologia de la música del siglo XX. ed. AKAL
- Partitures, lectures i enregistraments específics en cada cas.