Presentat l'estudi 'La música i la cultura com a instruments de benestar i inclusió social'

Publicat el 25/09/2018

El passat divendres es va presentar a L’Auditori l’estudi La música i la cultura com a instruments de benestar i inclusió social, impulsat pel mateix Auditori i elaborat per la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, amb col·laboració directa de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).

Presentació La Música com a instrument de benestar social

Un moment de la presentació del passat divendres

L’estudi, presentat per Jordi Tort, gerent de L'Auditori de Barcelona, Sonia Gainza, directora d'Apropa Cultura i el doctor Salvador Simó, co-director de la Càtedra de Salut Mental UVic-UCC, valora l’impacte que els tallers de l'activitat Matí d’Orquestra van tenir en persones amb Alzheimer, Discapacitat Intel·lectual i en els seus acompanyants, i posa en relleu l’alt nivell de participació i de gaudi, tant per part dels assistents com per part dels músics i professionals que van realitzar l'activitat. 

Segons les conclusions presentades pel doctor Simó, l’estudi evidencia un augment a nivell cognitiu de les capacitats d’atenció i concentració dels participants a l’activitat, presentada igualment com"una font de motivació, satisfacció i benestar" per part dels musicoterapeutes. Els músics de l’ESMUC i l’OBC han manifestat, segons recull l’estudi, sensacions de “benestar, emoció, satisfacció i enriquiment personal” per formar part de l’activitat. Els cuidadors i familiars constant “tranquil·litat, benestar, relació i satisfacció”, a més de representar una ocasió de retrobament i connexió amb la persona amb EAD per als familiars.

L’estudi remarca l’alta qualitat d’interacció i  comunicació entre tots els participants a l’activitat, presentada com una generadora i evocadora de records personals, amb un profund significat per als participants, especialment les persones amb demència.

Un estudi estructurat en dos parts

Taller La Música i la Cultura com elements de benestar social

Imatge d'un dels tallers desemvolupats a Un Matí d'Orquestra

Les conclusions s’han elaborat a partir d’un doble estudi de l'activitat. Al primer, la UVic-UCC s’ha centrat en el desenvolupament de les sessions i la participació dels usuaris, cuidadors, músics i musicoterapeutes, recullin i analitzant dades quantitatives i qualitatives, i al segon l’ESMUC ha centrat la seva mirada en els centres que participen al programa. En total, des de l’ESMUC s’han entrevistat a 17 persones entre cuidadors i coordinadors de deu entitats diferents que incloïen  la participació de l’activitat dins el conjunt d’activitats externes que ofereixen als seus usuaris.

L’estudi recull aspectes clau que poden servir com a propostes o pautes per impulsar polítiques socioculturals en altres institucions com el potencial de la pràctica de les arts, el suport que implica comptar amb la col·laboració d’una institució cultural de prestigi o la professionalitat de qui dirigeix l’activitat. Afavorir les relacions socials dins i fora del grup, possibilitar l’expressió individual o afavorir la participació comunitària i cultural son alguns dels punts clau, clou l’estudi, que generen l’èxit de l’activitat, extrapolable a propostes similars.

El programa Un Matí d’Orquestra fou dissenyat l’any 2012 per Sonia Gainza, Assumpció Malagarriga, Cahterine Clancy i Clàudia Torner, i s’adreça a persones amb demència (dimarts al matí) i discapacitat intel·lectual (dijous al matí). Durant l’activitat els participants tenen una petita trobada amb un o dos músics, assisteixen a una part de l’assaig de l’orquestra i realitzen un taller musical.