Tècniques d'enregistrament i postproducció III

Resum

  • Nom: Tècniques d'enregistrament i postproducció III
  • ECTS: 3
  • Hores lectives: 30 (15 sessions de 2h cadascuna)
  • Quatrimestre: 2n.
  • Professor: Ferran Conangla, Enric Giné
  • Requisits: Introducció a la tecnologia musical, Fonaments d'Acústica, Electrònica I, física i matemàtiques per la música I, Tècniques d'enregistrament i postproducció II.

Objectius

  • Adquirir perspectiva històrica i visió global dels criteris artístics i tècnics aplicats a l’enregistrament i postproducció del so
  • Fomentar els coneixements transversals d’aplicació entre la teoria i pràctica de les diverses disciplines del coneixement relacionades amb l’enregistrament del so
  • Fomentar la destresa en l’ús del maquinari i programari emprat habitualment a l’estudi d’enregistrament i l’enregistrament de camp
  • Comprendre i utilizar correctament les tecnologies i eines a l’abast per a la mesura i parametrització objectiva del so i la seva relació amb altres valoracions o aplicacions de tipus subjectiu o artístic 
  • Fomentar l’esperit crític en la valoració i aplicació de diferents solucions tecnològiques
  • Fomentar l’escolta crítica en relació a la producció musical

Continguts

  • Tècniques d’equalització
  • Tècniques de dinàmica
  • Efectes temporals
  • Efectes freqüencials
  • Efectes espaials
  • Altres efectes
  • Emfatització harmònica
  • Tècniques de mescla
  • Edició no lineal avançada
  • Escolta crítica

Metodologia

Hi ha un total de 15 sessions presencials. Cada sessió presencial és de 2 hores, repartides en explicació teòrica, pràctiques, resolució d’exercicis i qüestions vinculades. Per cada sessió, s’estima una dedicació no presencial dirigida de 4h.

Avaluació

  • Examen final de la matèria (40%)
  • Pràctica final (Enregistrament d’estudi o de camp) (40%)
  • Assistència i participació (avaluació continuada) (20%)

Bibliografia

  • Acoustic Design for the Home Studio. Mitch Gallagher. Thomson Course Technology
  • Acoustics and Psychoacoustics. David M Howard & James Angus. Focal Press
  • Audio Metering. Eddy Bøgh Brixen. Broadcast Publishing
  • Critical Listening Skills for Audio Professionals. F. Alton Everest. Thomson Course Technology.
  • Digital Audio Technology. Sony Service Centre Europe. Focal Press, 4ed., 2001
  • Echo & Reverb. Peter Doyle. Wesleyan University Press, 2005
  • Environmental effects on the speed of sound. Dennis A. Bohn. Rane Corporation
  • Handbook for sound engineers. Glen M. Ballou (editor). Focal Press, 2ed., 2002
  • Introduction to digital audio coding and standards. M. Bosi, R. Goldberg. Kluwer Academic Publishers, 2003
  • Master Handbook of Acoustics. F.Alton Everest. Focal Press
  • Mastering Audio. Bob Katz. Focal Press
  • Micrófonos. Tecnología y aplicaciones. John Borwick. Butterwoth-Heinemann Ltd.1990
  • Mikrofone in Theorie und Praxis. Thomas Görne. Elektor-Verlag GmbH, Aachen
  • Mikrofone-Aufnahmetechnik. Michael Dickreiter. Hirzel Verlag
  • Mixers, signal processors, Microphones & more. Bill Gibson. Thomson Course Technology.
  • Mixing and Mastering Audio recordings. Bill Gibson. Thomson Course Technology
  • Mixing, Recording and Producing Techniques of the Pros. Rick Clark. Thomson Course Technology.
  • Principles of Digital Audio. Ken C. Pohlmann. McGrawHill Professional, 4ed., 2001
  • Pro Audio Reference. Dennis A. Bohm. Rane Ed.
  • Professional microphone techniques. David Miles Huber & Philip Williams. MIX books
  • Recording Music on Location. Bruce & Jenny Barlett. Focal Press 2007
  • Recording tips for engineers. Tim Crich. Focal Press
  • Sound FX. Alexander U. Case. Focal Press
  • Sound Reinforcement Handbook. Gary Davis & Ralph Jones. HLP (Yamaha)
  • Stereophonic Sound Recording. Christian Hugonnet, Pierre Walder. John Wiley &Sons
  • Técnicas de grabación modernas. David Miles Huber. Omega. 6ed. 2007
  • The Art of Digital Audio. John Watkinson. Focal Press. 3ed., 2001
  • The Microphone book. John Eargle. Focal Press
  • The mixing engineer’s handbook. Bobby Owsinski. Thomson
  • The New Stereo Soundbook. Ron Streicher & F.Alton Everest. Focal Press
  • The Science of Sound. Thomas D. Rossing. Addison Wesley. 2ed. 1990
  • Tontechnik. Thomas Görne. Fachbuchverlag Leipzig
  • Uso de los micrófonos. Alec Nisbett. Focal Press