Patrocini i mecenatge
Dades generals
Nom de l'assignatura | Patrocini i mecenatge | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Formació bàsica | ||
Impartició | 1r semestre | ||
crèdits ECTS | 4 | ||
Valor total en hores | 120 |
Hores presencials lectives: 30 Altres hores presencials: 2 Hores per treballs dirigits (no presencials): 40 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 48 |
|
Professor/a | Oriol Aguilà | ||
Departament | Producció i Gestió |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
Cap.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Transversals: CT3-CT4-CT6-CT9-CT11-CT15
Generals:CG10-CG24-CG27
Específiques: PG8-PG10-PG12
Objectius concrets de l’assignatura
Adquirir la capacitat de dissenyar i gestionar un programa de patrocini i de captació de recursos privats per una iniciativa o entitat musical, en el marc de l’àrea de producció i gestió. Amb capacitats de resoldre la necessitat d’obtenir patrocini, d’elaborar un dossier de captació, i de saber defensar el projecte de fundraising. En aquest sentit es proposa dominar eines per l’obtenció de recursos. I ser capaç de posar en marxa un projecte de patrocini en el marc d’un projecte econòmic. Entenent la música com a generador i motivador de patrocini.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
CONTINGUTS
1- Presentació
Objectius de l’assignatura i metodologia
Visió del patrocini: ¿ que és el patrocini ?
Compartir amb la classe l’experiència prèvia dels estudiants amb el patrocini.
Definicions i terminologia
La importància del projecte artístic per aixecar recursos
Imatge de marca, reputació i RSC
Bibliografia recomanada
2- Una perspectiva històrica del mecenatge
La definició moderna del patrocini
El mecenatge a Catalunya
El mecenatge a la música
3- El cas del Gran Teatre del Liceu
Construcció, reconstruccions, i el Teatre en el segle XXI
4- Motivacions del patrocini
El rol dels mitjans de comunicació
Els incentius fiscals al mecenatge
Incentius a esdeveniments especials
Models de convenis i contractes
5 – Desenvolupament d’una estratègia de patrocini.
10 passos per la captació d’un patrocinador
Qui decideix patrocinar?
El rol dels òrgans de Govern
6 – El patrocini als equipaments i iniciatives musicals i culturals a Catalunya i a l’Estat.
Casos sobre els programes de patrocini a Catalunya.
7- Exemples internacionals de patrocini a la música: Orquestres, Auditoris, Festivals i teatres d’òpera.
Una mirada a França i Regne Unit
8- Exemples d’escala petita i mitjana
Hospitalitat i RRPP
9-Els donants individuals: Associacions d’amics i grans donants
Noves tendències del patrocini:
Crowdfunding
Cross Sponsorship
10- L’avaluació del impacte del patrocini. Noves eines de competitivitat per fidelitzar el patrocini corporatiu.
Observatoris i institucions referents del patrocini internacional. Una mirada al món més avançat.
11- El dossier de Patrocini: estructura i missatges. Exemples
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
Presentació de continguts, potenciant la participació dels alumnes, proposant la lectura d’articles i textos amb experiències internacionals, i elaborant un projecte propi d’una experiència musical afí a l’alumne.
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
▪ 20/09 – PRESENTACIO I INICI
▪ 27/09 DOCENCIA
▪ 4/10 DOCENCIA
▪ 11/10 – PRESENTACIO TEMES PEL PROJECTE
▪ 18/10 DOCENCIA
▪ 25/10 DOCENCIA
▪ 8/11 DOCENCIA
▪ 15/11 – 1er SEGUIMENT PROJECTES
▪ 22/11 DOCENCIA
▪ 29/11 DOCENCIA
▪ 13/12 - DOCENCIA
▪ 20/12 - PRESENTACIO PROJECTES
▪ 10/1 – PRESENTACIO PROJECTES i PROVA-COMENTARI TEXT
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
Es proposa que cada estudiant porti a terme el desenvolupament d’un projecte de captació de recursos per a un projecte musical del seu interès. Que conflueixi en un dossier de captació.
▪ Detallant el projecte artístic, els objectius, els recursos i pressupost, l’equip, el calendari, un programa de patrocini concret, i una proposta de patrocinadors.
▪ Com a metodologia es proposa dedicar part de les sessions a fer seguiment del projecte de cada estudiant, i compartir amb la classe l’evolució dels projectes. I compartir conjuntament articles de reflexió i actualitat com a comentari de textos i casos.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Participació activa | Durant el curs, avaluació continuada del seguiment dels continguts, comentaris de text, propostes | 20% |
Prova | Al final comentari de tema/text que han de lliurar | 30% |
Seguiment, continguts i presentació del projecte de cada estudiant | Presentació de projecte, a partir de la proposta que es treballa durant el curs, amb seguiment a classe, i presentació – defensa del treball - a classe del dossier de patrocini i arguments de fundraising. | 50% |
Fonts d'informació bàsica
▪ Suports en PDF
▪ Videos
▪ Articles de premsa interncional i premsa especialitzada
▪ Bibliografia especialitzada