Contrabaix Jazz IP

Dades generals

Nom de l'assignatura Contrabaix Jazz Instrument Principal 
Tipus d'assignatura Obligatòria
Impartició Anual
crèdits ECTS 96
Valor total en hores 5.760 Hores presencials lectives: 360
Altres hores presencials: 180
Hores per treballs dirigits (no presencials): 360
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 4.850
Professor/a Horacio Fumero, Mario Rossy
Departament Jazz i Música Moderna

Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura

L’assignatura d’instrument principal comporta 8 quadrimestres consecutius.

 

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Transversals: 1-3-6-8-11-12-13-14-15-17

Generals: 1-2-3-4-6-7-8-9-11-17-19-21-22-23-24-25-26

Específiques: 1-2-3-4-5-6-7-9-10

 

Resultats aprenentatge (objectius generals)

  • Dominar la modalitat instrumental escollida, cercant un equilibri entre la necessitat d’especialització i la versatilitat i complementarietat necessàries en aquest àmbit.
  • Iniciar-se en els instruments de la mateixa família que complementen l’activitat professional de l’instrument principal.
  • Interpretar tots els tipus de repertoris de jazz i de música moderna de l’instrument o grup d’ instruments escollits amb criteris interpretatius estilísticament diversificats.
  • Adquirir un ús del cos adequat a les exigències de l’instrument escollit.
  • Aplicar de manera personalitzada a la interpretació totes les capacitats comunicatives adquirides.
  • Disposar de destreses i tècniques instrumentals que incloguin les específiques de la música moderna i el jazz.
  • Adquirir coneixement i domini del cos i de la pròpia personalitat.
  • Desenvolupar la capacitat d’expressió i comunicació mitjançant el ritme, el moviment corporal, la improvisació i la interpretació musical.

 

Objectius concrets de l’assignatura

  • Desenvolupar  versatilitat i domini genèric en tots els repertoris que demana l’exercici profesional
  • Adquirir les eines necessàries per a la interpretació de repertori standard dels anys 20 fins a l’actualitat, i conèixer els seus aspectes estilístics característics
  • Dominar la improvisació amb l’instrument amb un cert grau d’especialització en els diversos estils del jazz.
  • Tenir domini de les notacions i la lectura, improvisació a vista, coneixement i memorització d’un repertori ampli.
  • Interpretar de manera diversificada segons els diferents contextos estilístics, i segons els diversos formats instrumentals
  • Aplicar de manera personalitzada a la interpretació  totes les capacitats comunicatives adquirides.
  • Disposar de tots els recursos per seguir aprenent.  

Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)

  • Control tècnic sobre tot el registre de l’instrument: escales, arpegis i modes en tres octaves, progressions per intervals en totes les tonalitats, exercicis amb arc, afinació, tècnica de pulsació. Construcció i control del so
  • Relacions escala/acord, notes-guia, construcció de línies, transcripció i interpretació d’enregistraments de contrabaixistes de referència
  • Recursos per a la improvisació, memorització de temes standard representatius d’un ventall estilístic ampli, lectura de partitures de big band, interpretació de melodies
  • Arranjament i creació de repertori original. Estratègies per a l’aprenentatge i interiorització de rutines.

 

Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura

Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes individuals comporta un treball de seguiment del progrés de l’estudiant i de guiatge. El treball autònom comporta l’estudi personal i la preparació de les obres a treballar a classe. La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes col·lectives comporta sessions de treball conjunt i col·lectiu, i classes de consciència corporal. El treball autònom comporta l’aplicació d’aquests continguts a la pràctica instrumental.

Les activitats necessàries per a assolir els objectius didàctics i els continguts de l’assignatura d’instrument principal constaran de diferents models com: audicions i concerts, activitats de síntesi, activitats de deducció, activitats d’ inducció o activitats de reforç o recuperació, classes setmanals individuals i classes col·lectives mensuals, entre d’altres.

Pacte amb l’estudiant -inicial i en revisió periòdica- sobre l’enfocament de l’assignatura, tenint en compte la seva inclinació i la incidència especial en els estils i les formes interpretatives més significatives. Procés progressiu d’especialització, de construcció d’habilitats d’autoaprenentatge i d’autonomia. Treball amb els companys que incentivi l’esperit de col·laboració i de crítica constructiva. Desenvolupar una orientació professional concreta.

Planificació de les activitats (descripció i temporalització)

Activitats formatives amb el seu contingut en ECTS, la metodologia d’ensenyament–aprenentatge i la seva relació amb les competències a assolir per l’estudiant:

  • Classes individuals instrument – 6 ECTS
  • Treball autònom instrument – 90 ECTS
  • Classes col·lectives – 2,5 ECTS
  • Treball autònom – 1,5 ECTS

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes individuals comporta un treball de seguiment del progrés de l’estudiant i de guiatge. El treball autònom comporta l’estudi personal i la preparació de les obres a treballar a classe. La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes col·lectives comporta sessions de treball conjunt i col·lectiu, i classes de consciència corporal. El treball autònom comporta l’aplicació d’aquests continguts a la pràctica instrumental.

 

Avaluació acreditativa dels aprenentatges

Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dóna lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com el progrés a classe i la realització d’audicions o concerts.

Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final

Activitat o registre d'avaluació Període o moment de realització Pes en la qualificació final
Interpretació del repertori Classes individuals i col·lectives 20%
Exercicis d'improvisació Classes individuals 20%
Transcripcions i enregistraments 2-3 per quadrimestre 20%
Avaluació de l'estudiant Final del quadrimestre 5%
Concert final Final del quadrimestre 35%

 

Fonts d'informació bàsica

Bibliografia

  • Real Books diversos
  • Jamey Aebersold Series
  • Comprehensive Bass Method For Jazz Players Vol.I i II, Heyn Van Der Geyn
  • Concepts pour l’improvisation d’un solo de base, Chuck Sher & Marc Johnson
  • Melodic Playing in The Thumb Position, Michael Moore
  • Building Jazz Bass Lines, Ron Carter
  • More Than A Fake Book, Charles Mingus
  • Libres de transcripcions de Oscar Pettiford, Scott LaFaro, Ron Carter